Δευτέρα, 18 Απριλίου 2011

Η χορτοφαγία μειώνει τον κίνδυνο για καταρράκτη

Η κατανάλωση λιγότερου κρέατος και περισσότερων λαχανικών συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο εκδήλωσης καταρράκτη, υποστηρίζει μια νέα βρετανική έρευνα....


Στη μεγάλη διατροφική μελέτη, που παρακολούθησε μια ομάδα ανθρώπων για χρονικό διάστημα 15 ετών, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι περίπου 3 στα 50 κρεατοφάγους είχαν καταρράκτη, σε σύγκριση με 2 στους 50 χορτοφάγους.

Τα αποτελέσματα μεταφράζονται σε 30 με 40 % χαμηλότερο κίνδυνο καταρράκτη στους χορτοφάγους σε σύγκριση με τους κρεατοφάγους.

«Οι άνθρωποι που δεν τρώνε κρέας έχουν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο εκδήλωσης καταρράκτη», δήλωσε η Naomi Allen, επιδημιολόγος στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, η οποία συμμετείχε στη μελέτη.

Ο καταρράκτης εμφανίζεται όταν ο φακός του ματιού θαμπώνει, θολώνοντας την όραση και είναι μια ασθένεια που προσβάλλει πιο συχνά ηλικιωμένα άτομα. Εκτιμάται ότι πάνω από τους μισούς ενήλικες είτε έχουν καταρράκτη μέχρι να φτάσουν τα 80 είτε έχουν χειρουργηθεί για αυτό.

«Τα ευρήματα της μελέτης δεν σημαίνουν ότι οι άνθρωποι θα πρέπει αναγκαστικά να γίνουν χορτοφάγοι για να αποφύγουν τον καταρράκτη», σχολίασε η Allen.

Η μελέτη δεν αποδεικνύει ότι η κατανάλωση κρέατος προάγει τον καταρράκτη. Από την άλλη πλευρά η κατανάλωση άφθονων λαχανικών μπορεί να λειτουργεί προστατευτικά (παλιότερη έρευνα είχε συνδέσει ορισμένα θρεπτικά συστατικά των φυτικών τροφών με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καταρράκτη).

Μια χορτοφαγική διατροφή μπορεί επίσης να είναι απλώς ένα σημάδι ενός γενικότερου υγιεινού τρόπου ζωής, που συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου για την εκδήλωση της ασθένειας.

Το κάπνισμα, ο διαβήτης και η έκθεση στο έντονο φως του ήλιου συνδέεται επίσης με αυξημένο κίνδυνο για καταρράκτη.

«Τα νέα ευρήματα έρχονται σε ευθεία αντίθεση με μια άλλη μελέτη που έγινε στην Ινδία, στην οποία η χορτοφαγική διατροφή συσχετίστηκε με υψηλό αριθμό περιπτώσεων καταρράκτη», σημείωσε ο δρ Jack Dodick, ο οποίος προεδρεύει στο Τμήμα Οφθαλμολογίας στο Ιατρικό Κέντρο Langone του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.

«Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και σήμερα δεν γνωρίζουμε τι επηρεάζει τον καταρράκτη. Μπορεί να είναι περισσότερο ο τρόπος ζωής. Μπορεί να υπάρχουν άλλοι παράγοντες που συνδέονται με τον καταρράκτη, εκτός από τη διατροφή», πρόσθεσε ο Dodick, ο οποίος δε συμμετείχε στη συγκεκριμένη μελέτη.

Οι Βρετανοί ερευνητές ζήτησαν από περισσότερα από 27.600 άτομα, ηλικίας άνω των 40 ετών, να πάρουν μέρος σε διατροφικές έρευνες μεταξύ του 1993 και του 1999 και στη συνέχεια παρακολούθησαν τα ιατρικά αρχεία των συμμετεχόντων μεταξύ του 2008 και του 2009 για να δουν αν είχαν αναπτύξει καταρράκτη. Σχεδόν 1.500 άτομα εμφάνισαν καταρράκτη κατά τη διάρκεια της περιόδου παρακολούθησης.

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος παρατηρήθηκε μεταξύ των φανατικών κρεατοφάγων – εκείνων που κατανάλωναν περισσότερα από 100 γραμμάρια κρέατος ημερησίως. Οι πιο μετριοπαθείς κρεατοφάγοι ήταν μόνο ελαφρώς λιγότερο πιθανό να αναπτύξουν καταρράκτη.

Όσοι έτρωγαν συχνά ψάρια είχαν 15 % χαμηλότερο κίνδυνο από τους κρεατοφάγους, οι χορτοφάγοι είχαν 30 % χαμηλότερο κίνδυνο και οι φανατικοί χορτοφάγοι 40 % χαμηλότερο κίνδυνο.

«Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο American Journal of Clinical Nutrition, είναι ένα πρώτο βήμα», επεσήμανε ο Dodick, «αλλά υπάρχουν ακόμα πολλά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν».

«Το ζήτημα αν η διατροφή παίζει πραγματικά ρόλο στον κίνδυνο εμφάνισης καταρράκτη δεν είναι ακόμη σαφές. Είναι γενικά αποδεκτό πάντως όταν αν ζήσετε πολλά χρόνια, όλοι θα αναπτύξετε κάποια στιγμή καταρράκτη», πρόσθεσε.

Ο καταρράκτης αντιμετωπίζεται με χειρουργική επέμβαση.

Για να μειώσετε την πιθανότητα της πρόωρης έναρξης καταρράκτη, οι ειδικοί συνιστούν πάνω από όλα την προστασία των ματιών σας από την υπεριώδη ακτινοβολία με τη χρήση γυαλιών ηλίου.

«Η καλύτερη συμβουλή είναι ‘’ζήστε τη ζωή σας με μέτρο’’», τόνισε ο Dodick. «Ο υγιεινός τρόπος ζωής μπορεί να μειώσει (και) τον κίνδυνο καταρράκτη».